fredag 30 juli 2010

Tara Linda: Tortilla Western Serenade

<a href="http://taralinda.bandcamp.com/album/tortilla-western-serenade">Muse's Duel by Tara Linda</a>

Igår fick jag ett vänligt e-brev från Tara Linda, en artist jag uppmärksammat tidigare Hon berättade om sin senaste skiva, Tortilla Western Serenade, som hon beskriver som "spaghettivästern möter tex-mex". Skivan spelas flitigt på amerikanska radiostationer och ligger just nu nummer tolv på Roots music reports Top 50

Jag har lyssnat igenom skivan i sin helhet ett par gånger och några av spåren ett flertal gånger. Och jag tycker mycket om den. Olika musikstilar blandas och något nytt och personligt uppstår. Det blir oftast omöjligt att placera musiken i någon speciell genre, så jag klistrar på etiketten med Tara Lindas eget varumärke.

Att lyfta fram några favoritsånger väntar jag med tills jag lyssnat igenom hela skivan ytterligare ett antal gånger, vissa sånger kräver mer tid än andra för att växa och blomma. Öppningsspåret Muse's Duel, med härligt trumpetspel av Al Gomez, fastnade jag dock omedelbart för.

Den legendariske tex-mex dragspelaren och femfaldige Grammy-vinnaren Flaco Jimenez medverkar på skivan tillsammans med flera andra eminenta musiker. Max Baca från Los Texmaniacs är en av dem och han står också som medkompositör till tre av låtarna. Multiinstrumentalisten och Grammy-vinnaren Bobby Flores finns också med i det stjänspäckade gänget.

Flaco Jimenez och Tara Linda

Inga kommentarer: