torsdag 15 juli 2010

Utbränd i Östersund



Här i Uppsala är det en populär fritidsaktivitet bland ungdomar i Gottsunda och Stenhagen att bränna bilar. Under 2009 brann 140 bilar, vilket är en fördubbling jämfört med året innan, enligt Upsala Nya Tidning I Östersund ägnar sig ungdomar åt betydligt sundare aktiviteter. I stället för att bränna andras bilar söker det upp en lågtrafikerad väg och bränner sina egna bildäck.

När jag ändå är inne på bilar och Östersund måste jag nämna samspelet mellan bilister och fotgängare i centrala delarna av staden. Efter en vecka i Östersund med många promenader i centrum kan jag konstatera att bilister och gångtrafikanter tycks leva i total harmoni. Det finns knappt några trafiklysen med Herr Gårman i centrum, trots detta (eller kanske tack vare) fungerar det alldeles utmärkt.

Så snart jag som fotgängare närmade mig ett övergångställe bromsade bilarna in och stannade på behörigt avstånd. Inga fortkörningar med (i bästa fall) en tvärnit vid övergångsstället, som är så vanligt här i Uppsala. Det är till och med tillåtet för bilar att korsa den livliga gågatan, vilket också fungerade utan problem.

Hur det kommer sig att den här harmoniska trafikkulturen har växt fram vet jag inte, men jag skulle rekommendera våra ansvariga kommunalpolitiker i Uppsala att göra ett studiebesök i Östersund. Det vore skönt att slippa känna sig som ett jagat villebråd när man promenerar omkring i Uppsala centrum.

3 kommentarer:

Somaiyah sa...

Muslimers kritik kan jag stå ut med, det är inte anledningen till att jag har tröttnat på bloggandet. Utan anledningen är de ickemuslimer som dömer en som muslim utifrån vad de läser ur en blogg, och som tror att de känner en i verkligheten bara för att de råkar veta vem man är. Vad är vitsen med att fortsätta om det bara leder till sådant?

MammaMarie sa...

Den norrländska kulturen är harmonisk i sig, den har inte växt fram utan funnits där hela tiden - och adopterades även förstås inom trafikkulturen...

Det sörlänningar förvånas över EGENTLIGEN är hur den nonchalanta, ignoranta, egotrippade amerikaniserade kulturen ännu inte trängt sig in i norrlänningens sinne. Kläderna finns, musiken finns, bilarna... osv... men inte det där lynnet som tyvärr växt fram hos det stressade folket i söder. Dom är inte lättlurade, Svarten, de tror inte att det blir bättre bara för att man kopierar nollåttor...

Svarten sa...

MammaMarie

Jag är benägen att hålla med dig. Inte ens McDonalds, världens största restaurangkedja, har lyckats etablera sig i landets nordligaste delar. Maccen i Luleå gick i konkurs för ett par år sedan.