fredag 8 april 2011

Konstnären Tage Åsén i Brobytornet

Så klart att gubbarna ska ha mat... (Akryl, 1999-2003)
Konstnär: Tage Åsén 
Klicka på bilden för större format

Jag har ägnat ett par timmar åt att titta på målningar och grafik på konstnären Tage Åséns hemsida Han är en av mina favoriter och många minnen väcks till liv när jag ser hans konst. Det finns ingen annan konstnär som jag förknippar så starkt med Uppsala som Åsén. Under mina första tio år i staden var han på ett eller annat sätt närvarande i min vardag. Denna litografi hänger på väggen i mitt vardagsrum sedan många år tillbaka.

Efter att som nyinflyttad i Uppsala hyrt rum med egen ingång, fick jag min första egna lägenhet på Repslagargatan 20 i Svartbäcken Det var ett rum och kök i ett gammalt hus med kallvatten, kakelugn och utedass. Duscha fick jag göra på jobbet eller på Centralbadet I en nedlagd butik i kvarteret där jag bodde hade Åsén sin ateljé. På kvällarna tog jag en promenad runt kvarteret enbart för att kunna kika in genom den gamla butikens stora fönster och se hur långt han kommit på de målningar han arbetade med.

Första gången jag såg en hel utställning av Åsén var på Gamlaste Gillet Litografin Konsten åt folket fanns med i form av en gigantisk målning. Jag älskar de tre gamla damerna som helt självklart kliver in i konstens värld. Jag har fortfarande kvar katalogen från utställningen. Målningen finns även med på omslaget till Lars Hollmers skiva Utsikter som står i min skivhylla.

Jag skulle kunna skriva mycket mer om Åsén, men det får räcka för tillfället. Jag befinner mig just nu i omständigheter där jag har en del annat att göra. Och det är svårt att samla tankarna när man samtidigt har andra uppgifter att utföra.

Ni kan också kolla in några tidigare inlägg om Åsén. Naturligtvis ska ni ta er en ordentlig titt på hans hemsida, där ni hittar hundratals av hans konstverk. Det kan ibland vara lite svårt att navigera sig runt på sidan, men det gör bara besöket till ett ännu större äventyr.

1 kommentar:

Svarten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.