tisdag 12 april 2011

Numerologi


Detta år tycks vara en enda lång orgie för anhängare till numerologi Eller vad sägs om datum som 1.1.11, 11.1.11, 1.11.11 och 11.11.11. Om du tar de två sista siffrorna i ditt födelseår och lägger ihop dem med den ålder du uppnår i år, så får du - och alla andra - talet 111, påstås det lite här och var. Helt korrekt är det dock inte. Är du född 2000 och således fyller 11 i år, då stämmer det inte. Men det kanske även kan tolkas som något magiskt att det just är 11-åringarna som faller utanför ramen detta år.

Runt terrorattacken 11 september 2001 har det byggts upp massor av siffermystik som cirkulerat på nätet så länge i så många olika sammanhang att knappast någon har kunnat undgå det. Försök att hänga med i resonemanget i denna video Men ett exempel tycker jag är lite fyndigt, eller hur jag nu ska uttrycka det:

1. Skriv med stora bokstäver: Q33 NY. Det sägs vara beteckningen på det första planet som flög in i Twin Towers.
2. Markera Q33 NY.
3. Ändra storleken till 36.
4. Ändra teckensnittet till WINGDINGS (Ev. WINGDINGS 1).

Häpp!

Det sägs också att 9:11 i Koranen skulle syfta på terrordådet mot World Trade Center och ha ungefär följande lydelse:

"Det är skrivet att en son av Arabien skall väcka en skräckinjagande örn. Örnens vrede skall märkas i Allahs alla ländar, några människor skall darra i förtvivlan medan andra glädjer sig över örnens vrede som renade Allahs mark och det blev fred ".

Det räcker med att kolla i Koranen för att konstatera hur trovärdigt det påståendet är.

Hur kom jag in på detta? Jo, en av mina arbetskompisar berättade att hon för ett antal år sedan blev "spådd" av en numerolog och fick veta att hon inte passade ihop med sin man. De lever dock ännu tillsammans och tycks vara lyckliga i sitt förhållande. Jag blev då naturligtvis nyfiken på vad numerologin stod för och har ägnat ett par timmar åt läsning på nätet. Sällan har jag träffat på så många knäppgökar. En teologisk numerolog gjorde tydligen ett nedslag (se inläggets kommentar) på min blogg för närmare fem år sedan.

Inga kommentarer: