tisdag 23 december 2008

En öl på Baren Baren i Uppsala

Jag gillar att gå ut och dricka en öl ibland. Eftersom begreppet "ibland" är högst relativt i det här sammanhanget så förtydligar jag; 2-3 gånger i veckan. Jag är inte den som med "dricka en öl" i själva verket avser flera öl. Men visst, det händer att det blir ett par öl.

Jag är inte heller den som i första hand går ut för att träffa folk och få en pratstund över ett glas. Tvärtom. Att gå på lokal och dricka öl är för mig oftast en stund av kontemplation. Att få vara för mig själv. Behovet av socialt umgänge tillfredsställer jag i andra sammanhang.

Det är inte många ställen i staden som ger tillfälle till denna avskildhet och försjunkenhet, men några ställen är bättre än andra. Baren Baren på Klostergränd brukar vara bra. Dock gäller det att veta vid vilken tid man skall gå dit. Lunchtid och sena kvällar är i stort sett uteslutet, likaså vid alla betydelsefulla idrottsevenemang som sänds på någon av alla dessa tv-kanaler.

Dessvärre finns alltid risken att det dyker upp ett par personer som absolut måste se någon match på en av de två storbildsskärmarna. Tyvärr tycks dessa passiva idrottsfanatiker sakna förmågan att själva förstå vad som händer på skärmen och eftersom de flesta dessutom tycks vara halvdöva kräver de att volymen skruvas upp ordentligt så de kan höra kommentatorernas förklaringar. När sånt inträffar är det enda alternativet att gå där ifrån.

Foto: Elin Sandow/UNT

Cherin arbetar som servitris, bartender och croupier på Baren Baren. Läs om hennes planer för julaftonen: "Bästa dagen att jobba på"

Inga kommentarer: