onsdag 24 december 2008

Kiva - mikrolån till fattiga entreprenörer

Under ett par år har jag haft några tusen kronor på ett kortlöst bankkonto, det var pengar jag nästan glömt bort. Igår sjönk kursen på aktien i ett bolag jag under många år varit intresserad av och redan har investerat i. Anledning till det oväntade kursfallet var förmodligen skatteplanering inför nyåret.

Köpläge, tänkte jag och drog mig till minnes pengarna på det kortlösa kontot. Lade in en limiterad köporder på 20 000 aktier och lyckades få 10 000 till det önskade priset innan aktien gick upp igen. Hälften av pengarna blir alltså kvar på kontot.

Jag hade för några dagar sedan bestämt mig för att under julledigheten lära mig mer om mikrolånsorganisationen Kiva och deras verksamhet med att förmedla mikrolån till entreprenörer i utvecklingsländer. Jag kände mig lite skamsen när jag nu i natt tänkte på gårdagens snabba beslut om aktieköp, men att jag inte tidigare kommit mig för att söka mer information om Kiva.

Det var nog knappt ett par år sedan jag första gången läste något om Kiva. Förmodligen strax efter att Muhammad Yunus, ekonom från Bangladesh, och Grameen Bank 2006 fick Nobels fredspris för att de under flera år genom mikrolån hjälpt miljontals människor att ta sig ur fattigdomen. "Fattigdomen hotar freden", sade Yunus när han tog emot priset och uppmanade världens ledare att sluta lägga pengar på krig och i stället aktivt bekämpa världens fattigdom.

Nu ska jag alltså äntligen börja läsa på om Kiva och om jag gillar det jag ser så använder jag pengarna som blir kvar efter aktieaffären till mikrolån åt ett antal kämpande entreprenörer.

Visste ni att det finska ordet kiva betyder snäll och vänlig?

Lästips: 800 kronor hjälpte dem till egen butik DN 2008-12-21


En presentation av organisationen Kiva.

1 kommentar:

nitza sa...

Det är ju det jagsagt hela tiden. I grunden är du en god människa bakom ditt söta jag.