söndag 28 december 2008

Kunskapskällorna Gapminder och TED



Jag hade planerat att uträtta en hel del i dag. Men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Det blev bättre.

Det hela började med att jag av en ren tillfällighet hittade videon ovan med professor Hans Rosling, sedan besökte jag naturligtvis hemsidorna Gapminder och TED, samt TED:s videokanal på YouTube

Nu har jag ägnat cirka tre timmar åt att titta på deras informativa och mycket underhållande videos. Jag har lärt mig massor och fått många myter krossade - snacka om MythBusters. Självklart ska ni lägga till hemsidorna bland era favoriter och göra täta återbesök, åtminstone kommer jag att göra det.

Den som tror att jänkarna bara käkar hamburgare, friterad kyckling och äppelpaj bör se videon Who was General Tso? Redan under de första 30 sekunderna får ni veta att det finns fler kinarestauranger
i USA än det finns McDonalds, Burger King, Wendy's och Kentucky Fried Chicken tillsammans.

Inga kommentarer: