måndag 8 december 2008

Abrar Akbar och Halal-TV

Ur Aftonbladet 2008-12-08:

Personligen tycker jag att tjejerna i ”Halal-tv” gör bra ifrån sig för att vara nybörjare. Men om jag får gå händelserna i förväg bör de ta upp lite viktigare frågor. Ingen inom islam tar gestalter som Irshad Manji, Ayaan Hirsi Ali, Taslima Nasrin och Salman Rushdie på allvar. De betraktas helt enkelt som kättare som är ute efter att smutskasta islam. Ingen muslim kan däremot anklaga de här tjejerna för att vara mindre bra muslimer. Det gör att de kan ta upp och föra en konstruktiv debatt om islam med muslimerna och med lite mer innehåll än den vanliga.

I dagens Aftonbladet skriver Abrar Akbar - "troende muslim som är stolt att vara muslim" - en intressant artikel med rubriken Våga tala om islams problem Det finns mycket i den artikeln som jag gärna hade citerat här på bloggen, men för att slå två flugor i en smäll valde jag stycket ovan om Halal-TV och passar samtidgt på att länka till kvällens program (tillgängligt på nätet i 30 dagar framöver) som handlade om kostnaderna för invandringen.

Halal-TV: "Vad kostar blattarna egentligen?" som SVT skriver på sin hemsida.

1 kommentar:

Anonym sa...

intressant att ayaan hirsi ali omnäms som muslim lite då och då. hon är född muslim men vad jag förstår är hon varken troende eller praktiserande längre. jag har hört henne säga både att hon inte är muslim och sedan referera till "vi muslimska kvinnor" i samma diskussion. mycket förvirrande. men efter vad hon skrivit och filmat så har jag svårt att se henne som muslim.

intressant att folk fortfarande tar henne på allvar nu när hon har bevisats att vara än löngnar. inte bara om islam utan om hennes egen bakgrund.

Irshad Manji och salmam rushdie är däremot mer intressanta och mer seriösa debattörer som man kan ta på allvar.

om nasrin vet jag inte tillräckligt för att uttala mig om tyvärr.

Ali