lördag 27 december 2008

Iran Times om kontroversiella Sarah Maple

Jag försöker hålla lite koll på vad som händer runt konstnären Sarah Maple och har uppmärksammat hennes konst flera gånger tidigare Först i dag hittade jag
en artikel från den 1 december som publicerades i tidskriften Iran Times Young Muslim Artist Stirs Controversy

I artikeln citeras brev som muslimer skrivit till Sarah Maple. En brevskrivare, Husam, hade läst en artikel i en arabisk tidning om hennes senaste utställning i London och sett några bilder på hennes konst. Husam blev rasande och tänkte att här är ännu en person som attackerar islam. Sedan besökte Husam hennes hemsida och fick en djupare förståelse av det hon försöker åskådliggöra och förmedla med sin konst. Brevet slutar:

En del av dina arbeten fick mig att fnittra, andra att skratta, och övriga fick mig att tänka och fundera. Det är, antar jag, vad konst handlar om. Bra gjort.

En annan skrev "att vara muslim är inget monolitiskt koncept och det visar din konst tydligt."

Läs artikeln och besök Sarah Maples hemsida

Inga kommentarer: