fredag 5 december 2008

Bill Warner och koranen, 2

Igår natt ägnade jag lite tid åt att genom några enkla sökningar granska amerikanen Bill Warners påståenden att det i koranen finns 300 referenser till ordet frukta och endast 49 till kärlek. Se Bill Warner och koranen

Warner är populär i vissa kretsar och hans uppgifter har publicerats på flera svenska hemsidor och bloggar som "bevis" på koranens kärlekslösa budskap. Själv är jag varken troende eller teologiskt skolad, så jag borde väl egentligen avstå från att yttra mig om detta. Å andra sidan har jag en benägenhet att bli extra nyfiken när jag anar att någon förvränger och ljuger. Eftersom jag även i natt fick några minuter över gjorde jag några sökningar i koranen på ordet frukta.

Jag började med att söka på fear i Yusuf Alis korantolkning - och banne mig! - jag fick 295 träffar. Det kanske var just denna översättning som Warner använt sig av som källa, tänkte jag. Nästa sökning i Alis utgåva blev naturligtvis love, för att se om jag kom i närheten av Warners påstådda 49. Då fick jag 93 träffar.

Jag gjorde fler sökningar på fear i olika engelska korantolkningar; Shakirs koran gav 197 träffar och Pickthals 200. Jag översatte frukta till arabiska خوف och sökte i koranen. Resultat: 30 träffar
Men det kanske finns fler ord på arabiska med betydelsen frukta, som jag inte känner till.

Sedan har vi det här med begreppet "gudsfruktan", att frukta gud. Vad står det egentligen för? Innebär det att man ska vara rädd för gud? Eller innebär det att vara "gudsfruktig", en djupt troende och from människa som visar vördnad inför gud och skapelsen? Eller innebär det båda delarna?

Tja, det är liksom inte mitt bord, jag överlåter det åt troende och teologer. Därför avstår jag även att närmare gå in på islams begrepp taqwá التقوى som, om jag förstått det rätt, betyder ungefär gudsfruktan. Taqwa omnämns 17 gånger i olika former i koranen.

Summa sumarum: Jag förbehåller mig rätten att, tills motsatsen bevisas, hävda att Bill Warner sprider en massa kvasivetenskapligt trams. Han tycks dessutom inte ha en siffra rätt.

4 kommentarer:

nitza sa...

197 eller 30 är en stor skillnad, sen är det ju tur att man bara behöver frukta Gud 19 gånger.

Svarten sa...

Det är ännu större skillnad mellan 300 och 30 :-)

Unknown sa...

Du har ratt igen svarten och Bill har fel. Fast det vet du ju. Magkansla...

Anonym sa...

Hej, ramlade in i din blog av en händelse - Lapplisa - nostalgi - .. tycker här finns en hel del intressant. Men jag kunde gett mig katten på att du var en hon. Undrar varför?
Kan du inte skriva mer i presentationen?