torsdag 4 november 2010
Den långa resan
Trailer för Le Grand Voyage Se hela filmen
Det finns fördelar med att vara sjuk och svag. Det blir lättare att komma till ro och göra sånt man annars inte tycker sig ha tid med. Till exempel titta på en långfilm.
Jag tyckte det var läge att göra ett inlägg om muslimernas pilgrimsfärd till Mecka i denna hajj-tid. Jag sökte på nätet efter en dokumentärfilm från BBC som skildrar pilgrimsfärden och som jag sett tidigare. Men hittade istället en spelfilm från 2004 om en far och son på väg till den heliga staden. För fadern är det hans livs första hajj. Sonen, som definitivt inte är någon praktiserande muslim, går mycket motvilligt med på att köra pappan i bil hela vägen från Frankrike till Saudiarabien. Under resans gång uppstår många konflikter mellan de två.
Merparten av dialogen i filmen är på marockansk arabiska och är textad på engelska.
Själv uppskattade jag följande visdomsord, som berättas i filmen:
Någon frågade en sufimästare som drack vin om inte det var förbjudet för muslimer. Sufimästaren svarade:
- Det beror på din själs storhet. Om du tömmer ett glas vin i en vattenbassäng färgas vattnet av vinet. Om du tömmer ett glas vin i havet förblir färgen på havet oförändrad.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
9 kommentarer:
Frågan är ju inte om det fina (poetiska) svar inte bara är ett sätt att rättfärdiga det som Gud förbjudit (i Islam), och man kanske inte är så stor mästare är då ändå..?
Islamsk mystik, kanske Ihsan passar bättre än andra ord, mystiken (Ihsan) går inte skilja ifrån Islam, och Islam förbjuder alkohol:
[2:219] DE FRÅGAR dig om rusdrycker och spel om pengar. Säg: "Det ligger svår synd i bådadera men [också] något som kan vara människan till nytta. Det onda de medför är dock större än den nytta de kan ge." Och de frågar dig vad de bör ge åt andra. Säg: "Det som överstiger vars och ens behov." Så klargör Gud [Sina] budskap för er för att ni skall tänka över [dem]
[http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=2&verse=219]
.: نور :.
[16:67] Och ur frukterna av dadelpalmen och vinrankan utvinner ni både vin och hälsosam näring; i detta ligger helt visst ett budskap till dem som använder sitt förstånd.
Intressant att någon vill förespråka att vin och fylla skulle vara halal enligt Islam ;)
ananael
Jag förespråkar ingenting i islams namn, eftersom jag inte är muslim. För mig är dock ett glas vin eller ett par öl, tillsammans med en god cigarr, en stund av kontemplation.
Skrev inte att du rättfärdigar (men det kanske kunde [även] förstår på sådant vis). Utan, hur kan en "mästare" rättfärdiga det som är haraam och Gud förbjudit. Oavsett hur fint svar man än ger, hur poetiskt det än må vara är alkohol fortfarande förbjudet (samt andra ting som ger berusning);
[5:90] TROENDE! Rusdrycker och spel om pengar, alla hedniska bruk och spådomskonst är ingenting annat än Djävulens skamliga påfund; håll er borta från allt sådant, för att det skall gå er väl i händer.
[http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=5&verse=90]
ananael
Aha, det var så du menade.
Men det är intressant att se hur "alkholpolitiken" i Koranen förändras, från [16:67] och
[4:43] TROENDE! Gå inte till bön om ni befinner er i omtöcknat tillstånd, [utan vänta] till dess ni vet vad ni säger.
till ett avståndstagande som dock innehåller ett resonemang om att det onda med alkohol är större än nyttan. Men helt onyttigt är det alltså inte.
Bukhari skriver i en hadith (Volym 8, bok 81, nummer 769) att "inga fasta straff har fastställts av Allahs Budbärare för berusade."
Kan det möjligtvis vara så att man släpps in i Paradiset trots att man drucket ett och annat glas vin och några öl under sin livstid?
Synen på alkohol ändrades ja, för att reformera ett helt samhälle, som hade för vana att supa, då tar man steg för steg att ta bort alkohol.
Sen är det inte jag den som bestämmer vem som kommer till Gan Eden eller inte, men lever man ett gott liv, där man gör större nytta än ondo, fast man druckit (och [då] inte är muslim, då enligt vissa kristna får man dricka, fast med måttlighet) är väl Paradiset öppet för dem. Men, människan spår, och Gud rår.
ananael
Lite märkligt ändå att tänka sig Gud som reformpolitiker av alkoholpolitiken :-)
Man kan se det från många vinklar, ta opiater, väldigt bra för att bedöva och ta bort smärta, lätt att missbruka i fel syfte. Människan är inte en varelse (oftast inte), som kan det där med måttlighet. Så Gud som alkoholpolitiker, varför inte, när man ser till alla som dött av alkohol/narkotika..? Men annars får du ta det med Gud den dag du möter Gud :)
Skicka en kommentar