fredag 5 november 2010

I brevlådan: Gardells bok om islamofobi

Nu vet jag vad jag ska ägna min tid åt under helgen. Jag ska läsa Mattias Gardells bok Islamofobi, som alldeles nyss anlände till min brevlåda. Bläddrade lite hastigt i boken och noterade att Gardell varit mycket generös med källhänvisningar - skamligt vore det annars för en person som kan titulera sig professor.

Vid bläddrandet råkade blicken av en ren händelse falla på en fotnot som innehöll ordet "inlänning". Enligt Gardell förekommer ordet i ett myndighetsdokument från 1734, Om försmädelse mot GUD, och var då redan ett vedertaget begrepp. Och jag som trott att ordet var en konstruktion av Fazeela Selberg Zaib med bloggen Inlänning

Således. En bra början på läsningen av boken; redan efter ett par minuters bläddrande har Gardell lyckats fylla ännu en kunskapslucka hos mig och med ett historiskt exempel kastat nytt ljus över nutiden.

Redigerat: Utrikeskommentator Bo Inge Andersson recenserar Mattias Gardells bok Islamofobi i SVT Kulturnyheterna.

Inga kommentarer: