THE FESTIVAL OF EID UL AZHA
Klicka på bilden för att se en film från 1933 när muslimer i Storbritannien firar en av islams största årliga högtider, Eid Al Adha, eller Eid ul Azha som den även kallas, vid moskén i Woking, Surrey Högtiden pågår i år mellan 16 och 19 november.
En viktig del av högtiden är att skänka till de fattiga. I stora delar av världen slaktar muslimerna lamm eller andra boskap och distribuerar en stor del av köttet till behövande. Det resterande köttet delas med släkt och vänner. Det offrade djuret kallas "qurbani". Den muslimska biståndsorganisationen Islamic Relief driver nu insamlingen Projektet Qurbani 2010 med hjälp av bland annat denna hadith:
Zayd ben Al-Arqam berättade: Profetens följeslagare frågade honom (Profeten): “Vad är dessa offer till?”.
Han svarade: “Det är er fader Abrahams tradition”.
De sade: “Vad får vi för dem?”
- “Ni får belöning för varje hårstrå av offerdjurets päls” genmälde han.
“Men om djuret är ullbetäckt då?” fortsatte de.
“Ja, ni får också belöning för varje ullfiber av offerdjurets ull”.
Do they know it's Christmas, sjöng ett antal artister 1984 för att hjälpa Band Aid att samla in pengar till de svältande i Etiopien. En rimlig fråga till svenska affärsmän är: Do they know it's Eid Al Adha?
Förutom de religiösa plikterna under högtiden är Eid Al Adha också en stor familjehögtid. Hur mycket extra pengar svenska muslimer beräknas spendera i samband med högtiden har jag inte sett några uppgifter om. När det gäller USA har jag sett en beräkning på 100 dollar per person. Om man antar att även svenska muslimer i snitt lägger ut 700 kronor extra på helgfirandet så är det många sköna miljoner som handeln kan räkna in. Men för att få vara med och dela på slantarna gäller det också för handlarna att aktivt rikta sig till den aktuella målgruppen.
Den stora amerikanska varuhuskedjan för hemelektronik, Best Buy, har vid högtiden gått ut med annonser som riktar sig speciellt till muslimer. Trots att det förra året, i vissa kretsar, höjdes upprörda röster om islamisering och hotades med bojkott av varuhuskedjan, så överträffade Best Buy under december 2009, månaden efter Eid, finansmarknadens förväntningar och ökade kraftigt sin försäljning.
Se även New York Times video Selling to islam som visar hur IKEA och andra företag i USA riktar sig till den muslimska kundkretsen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar