tisdag 2 november 2010

Loke Nyberg på turné



Loke Nyberg: Schyssta killens sång (Text / Lyrics*) Fler Sångtexter

Jag hade faktiskt aldrig hört talats om Loke Nyberg, än mindre hört någon av hans sånger. Förrän i dag. Jag var in på Tuben och gjorde en sökning på orden ärtsoppa pannkaka, hade tänk skriva ett inlägg om traditionell svensk husmanskost, och första träffen blev Loke Nyberg - Eldsjäl Blev nyfiken och lyssnade. Det gav mersmak.

Nu har jag lyssnat igenom en hel drös av hans sånger på Tuben och fått en ny favorit. På sin hemsida berättar Loke att han ska ut på turné tills han spelat åtminstone en gång i samtliga Sveriges landskap. Den 2 december kommer han till Uppsala. Han skriver:

"Jag ska ge mig ut på en resa genom bokstavligt talat hela Sverige. Jag vill möta, tala med och sjunga för det land som jag fötts i som nu till en tjugondel fått för sig att det måste försvaras mot mångfald och kulturell blandning.

Jag är inte i första hand ute efter att kritisera eller omvända utan snarare för att undersöka och framförallt beskriva i ord och ton hur landet ligger. Jag tror nämligen inte att särskilt många av dessa 5,7 % vet vilket land de talar om.
"

* I sångtexten förekommer uttrycket "SCUM-reaktionär". För er som inte kan sin feministiska historia avses S.C.U.M. (Society for Cutting Up Men) Dess grundare Valerie Solanas publicerade 1968 ett manifest Samma år sköt hon konstnären Andy Warholt, med vilken hon hade ett förhållande. Själv har jag, som den schyssta androgyna kille jag är, införskaffat nummer 2/1969 av tidskriften Ord & Bild där delar av manifestet för första gången publicerades på svenska.

Inga kommentarer: