fredag 27 maj 2011

Angående gripandet av Ratko Mladic

Radovan Karadzic och Ratko Mladic 
Foto: Srdjan Ilic/Scanpix.

Enligt Wikipedia var Radovan Karadzic ledare för de bosnienserbiska ultranationalisterna under kriget i Bosnien och för den serbiska utbrytarregionen Republika Srpska. Han misstänks vara skyldig till organiserandet av etnisk rensning och folkmord riktad mot bosniaker i Bosnien, bland annat i staden Srebrenica där omkring 8 000 muslimer massakrerades i juli 1995 av serbisk militär under ledning av den nu gripne generalen Ratko Mladic, befälhavare för de bosnienserbiska styrkorna.

I oktober 2009 publicerade Upsala Nya Tidning artikel SD:s syn på muslimer påminner om hat av konstnären Ida Dzanovic:

"För 16 år sedan stod vi i en kö där döden delades ut. I varje blick från de stumma och bleka människor som köade tillsammans med mig, kunde jag i deras ögon spegla den sista bilden jag såg av den här världen. Vi bara tittade på varandra, och i varje blick kände man en och samma fråga: Kommer de att ropa ditt eller mitt namn? Jag tittade upp mot himlen och tänkte: Kanske, kanske kommer jag att födas igen?

Mitt enda brott var att jag är muslim som suttit i en buss som åkt från ingenmansland till ingenstans."


Se även Åtalen mot Radovan Karadzic och Ratko Mladic

Inga kommentarer: