söndag 1 maj 2011

Jamtelagen




HP Burman sjunger Jamt'n. "Å jamt'n är sin fäder lik, en frihetssjäl i politik i mer än tusen år"

Jag är förälskad i Östersund. Då syftar jag inte på någon enskild person, utan staden, människorna och känslan. Hur banalt det än kan låta tror jag känslan i staden uttrycks ganska bra med Norrlands Gulds reklamslogan; det är skönt att få vara sig själv för en stund. Om drygt en vecka åker jag upp till Östersund. Har ofta längtat dit efter förra sommarens besök. Den här lilla trippen är mest tänkt som en liten aptitretare inför sommarens planerade vistelse i Republiken Jamtlands huvudstad.

Jamtelagen är formulerad av republikens president sedan 1989, Ewert Ljusberg Härom dagen läste jag den för första gången hos Romuus, som finns med på Muslimer som bloggar

Du skall veta att du är något - jämt.
Du skall veta att du är lika god som andra.
Du skall som jamt aldrig tro att du är förmer än andra eller mindre än andra.
Du skall komma ihåg att du alltid duger som du är.
Du skall älska dig själv så du kan älska andra.
Du skall inte döma andra för att de heller inte begriper bättre.
Du skall alltid bekämpa självgodheten inom dig.
Du skall jämt vara glad över ditt tungomål.
Du skall vårda och försköna den bit av jorden som du ett ögonblick i historien förvaltar åt de ofödda.
Du skall bejaka den gåva som heter livet.

Inga kommentarer: