måndag 20 december 2010

Den helg som gått och kommande vecka


Mossa mossa på er alla människobarn, som Nicke Lilltroll sa.

Jaha, då var den lediga helgen förbi. Svisch, lät det, sen var den slut. Nu väntar en vecka med över 50 timmars schemalagt arbete. Om jag dessutom räknar med transporttiden till och från jobbet blir det närmare 60 timmar. Hela julhelgen kommer således att tillbringas på jobbet eller på väg till eller från jobbet eller sovandes i sängen, förhoppningsvis kommer jag där emellan att hinna få i mig lite mat. Men glöm det där med julstämning och en nubbe, kall som en isbjörnspitt, till hårdmackan med senapssill.

I dag vaknade jag redan vid 4-tiden på morgonen. Jag har kollat nyheterna på nätet, besvarat e-brev, käkat en tallrik ärtsoppa och läst lite bloggar. Morgonens stora behållning på bloggfronten var ett inlägg om Gardells bok Islamofobi av Absolute Banana. Jag läste ytterligare en gång igenom Jan Guillous artikel Kriget mot den pursvenska blodslinjen är befängt, som jag redan läst i gårdagens pappersutgåva av Aftonbladet. När jag ändå är på hugget lägger jag även in en länk till Hassen Khemiris text Jag ringer mina bröder

I lördags var jag ut och käkade middag med min dotter. Innan mötet hade jag kikat in på hennes blogg där hon skrev att vi skulle träffas och hon skulle få sina tidiga julklappar eftersom jag jobbar under julen. Men pappa Svarten är smartare än så. Han har nämligen insett att det krävs en viss taktik för att få tillbringa maximalt med tid tillsammans med dotra, i hård konkurrens med hennes kompisar, pojkkvän och alla hennes fritidsaktiviteter. Därför blev det tji julklappar i lördags. Istället lyckades jag förhandla mig till ytterligare en middagsträff på torsdag, min enda lediga dag denna vecka.

Må så grankott allihop!

2 kommentarer:

asmmaa sa...

Du är inte ensam om att jobba under julen:-) Sv; Tack för din kommentar, jag kan skriva ett separat inlägg om filmen:-)

Svarten sa...

Asmmaa

"inte ensam om att jobba under julen"

Tackålov, det skulle bli väl tungt :-) Ser fram emot inlägget om din dokumentärfilm.