måndag 20 december 2010

Avlyssnat på pizzerian


Okej, jag vet vad somliga tycker. Det är inte roligt. Det är plumpt, omdömeslöst och osmakligt. Men jag kunde ändå inte låta bli.

Bakgrunden är denna: I gårkväll var jag ut och käkade min favoritpizza, Roma, som på mitt stamställe Palermo serveras med gorgonzola och oxfilé. Jättegott. Till min stora förvåning var drygt hälften av borden reserverade, något jag aldrig tidigare sett under de 10-15 år jag frekventerat denna genuina kvarterskrog. När jag nästan avslutat måltiden strömmade ett stort multikulturellt sällskap med grabbar in. Det beställdes Coca-Cola, vatten och någon enstaka öl. Maten skulle tydligen bestå av pizzor i olika variationer. Ett och annat halal-skämt hördes. En av grabbarna framförde önskemålet att hans pizza skulle bakas av sprängdeg.

Således. Bilden ovan kan väl nästan betraktas som en socialrealistisk kommentar till den rådande stämningen i dagens Sverige.