måndag 11 oktober 2010

Roy Andersson: Härlig är jorden (1991)



Roy Andersson har beskrivit filmens inledande scen med orden:

Jag föddes då judeutrotningen gick in i sitt mest intensiva skede. Under mina första två levnadsår gasades miljontals människor ihjäl på det mest bestialiska sätt i ett grannland med läskunnighet och traditioner som påminde mycket om våra egna. Detta har alltid förföljt mig, och gör det fortfarande. Jag skulle vilja säga att jag skäms för detta brott å människans vägnar. Jag känner en slags skuld, trots att jag inte var där.

Under helgen har det varit gott om besökare på bloggen som sett på reklamfilmer av regissören Roy Andersson. Det tog ett tag innan jag förstod varför det plötsligt hade blivit ett sånt stort intresse för hans reklamfilmer, men det visade sig att han varit gäst i tv-programmet Här är ditt liv Roy Andersson arbetar just nu med filmen En duva satt på en gren och funderade över tillvaron. Filmen blir avslutningen på triologin som inleddes med Sånger från andra våningen (2000) och Du levande (2007)

Se även Wikipedia om Roy Andersson

Inga kommentarer: