fredag 1 oktober 2010

Houria Aïchi och Etran Finatawa

Igår köpte jag biljetter till mig och min dotter till K'naans konsert på Nalen i Stockholm den 6 november. I dag fick jag veta att konserten är inställd Jag blev mycket besviken, speciellt för min dotters skull som verkligen har sett fram emot konserten. Istället för K'naans konsert kommer jag förmodligen att samma datum gå och se Houria Aïchi och Etran Finatawa som framträder tillsammans i samband med Sacred Music Festival 4-7 november på konserthuset i Uppsala.



Houria Aïchi är sufimuslim och presenteras så här i festivalens programblad:

Hon växte upp i Aurès-regionen i östra delarna av Algeriet där Atlasbergens förlängning sträcker sig in i Tunisien. Hennes barndom präglades starkt av berberkvinnornas sång. Senare flyttade hon till Paris och studerade sociologi, men sången inom henne tog över och hon återvände till Algeriet.

Hon har populariserat hemtrakternas musikaliska chaouis-tradition och har blivit en av sitt lands mest uppskattade sångerskor. De senaste åren har hon öppnat en ny personlig horisont där hon i musiken strävar efter en religiös och andlig identitet med islam som utgångspunkt. Genom att använda populärmusik och inslag från andra kulturer vill hon ge sina sånger en universell dimension.


Etran Finatawa från Niger har jag uppmärksammat tidigare med en videointervju och en filmad live-konsert.

Inga kommentarer: