söndag 31 oktober 2010

Washington DC: Rally to restore sanity

Rally to restore sanity

I går skrev jag ett inlägg om kampanjen i USA för att bojkotta Campbells matprodukter på grund av deras samarbete med en muslimsk organisation i samband med lanseringen av halal-soppor. Kampanjen drivs i huvudsak av diverse islamofobiska bloggare och tycks inte få något större genomslag. Facebook-gruppen Boycott Campbell Soup, som startades 5 oktober, har i skrivande stund inte ens fått ihop 5000 medlemmar.

Kampanjen har inneburit att en del personer gått till motoffensiv.
En bokhandlare uppmande folk att köpa burkar med soppor från Campbells som han travade upp i sitt skyltfönster för att senare skänka dem till en välgörenhetsorganisation som arrangerade soppkök för fattiga. Han kallade sin kampanj för Soup for sanity.

I Washington DC samlades i går mellan 200 000 och 300 000 personer för att delta i Rally to restore sanity, som arrangerades av Comedy Central under ledning av komikerna Jon Stewart och Steven Colbert. Liknande arrangemang hölls även i andra amerikanska städer.

När jag läste lösryckta citat i olika tidningar från Jon Stewarts tal blev jag något konfunderad. Vad var egentligen meningen?

- Vill ni veta varför jag är här - vad jag vill ha från er? Ni har redan gett det till mig. Er närvaro var vad jag ville ha. Förstånd kommer alltid att vara i betraktarens ögon. Att se er här i dag och den typ av människor ni är, har återställt mitt förstånd.

På andra punkter var Stewart något mindre kryptisk, som när han talade om politiker och media:

- Landets dygnet runt politiska experter och panikkonfliktskapare orsakade inte våra problem, men deras existens gör det så mycket svårare att lösa dem. Pressen kan använda sina förstoringsglas för att påvisa våra problem och sätta dem i fokus för att belysa vissa frågor - eller också kan de använda förstorningsglasen till att sätta myror i brand och vara värd för programmet "farliga brinnande myrepidemin". Om vi förstärker allt, hör vi ingenting.

Det var först när jag äntligen hittade en video med hela hans tal som jag började få ett grepp om meningen med det hela. Talet handlade om det enkla och självklara, men ibland till synes så svåra, att leva tillsammans som ett folk. Om allas lika värde och att respektera varandra. Att fokusera på det som förenar oss. Det var ett inspirerande och hoppfullt tal som jag tycker ni ska ta er tid att lyssna på. Det behöver vi i dessa tider.



Jon Stewarts tal vid Rally to restore sanity i Washington DC.

Läs The Washington Posts fortlöpande bloggrapporter från gårdagen och missa inte att se Yusuf islam och Ozzy Osbourne tillsammans på scen Se även Jon Stewarts humor har blivit en maktfaktor Expressen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är en islamofob??? Hahahhahah det låter så löjligt, fånigt, som en liten treåring som skriker jag måste få stena människor till döds, alla som inte tycker om sharialagar är dumma, och naturligtvis islamofober.....suck.

Hoppas du någon gång vågar kritisera islam för dess homofobi-enligt islamisk lag ska homosexuella som har sex avrättas....fredlig och mysig religion, speciellt att flickor från nioårsålder får giftas bort, men det kanske du anser vara islamofobiskt att kritisera? Fy vad hemskt flickor ska man inte skydda, men islamisk äktenskaps lag måste man skydda genom att gapa islamofob....

Svarten sa...

Anonym

Vad har din kommentar med inlägget att göra?