tisdag 22 mars 2011

Kobra besöker Al Jazeera



I kväll 21.30 i SVT2 besöker Kobra Al Jazeera Programmet finns efter sändning tillgängligt hos SVT Play

Det var under Israels terrorbombningar av Gaza i januari 2009 som jag på allvar upptäckte tv-kanalen Al Jazeera Visst hade jag även tidigare kollat in deras videos på YouTube och besökt hemsidan, men aldrig följt live-sändningarna på nätet Sedan upproret i Tunisen började har jag dagligen sett på Al Jazeeras nätsändningar, i bland flera timmar om dagen.

När nyheten om Mubaraks avgång annonserades runt 5-tiden på eftermiddagen den 11 januari hade jag följt Al Jazeera under större delen av dagen. Jag var som hastigast ut i köket då jag hörde ett jubel från mina datorhögtalare. Det tog ett tag innan reporten kunde göra sig hörd och meddela att Mubarak avgår. Att i det ögonblicket sitta vid datorn och se direktbilder från Befrielsetorget i Kairo är en oförglömlig upplevelse.

1 kommentar:

Christian sa...

Brukar gilla Kobra men nu blev det mest bara media hype om al-Jazira. Det internationella genombrottet kom inte med Egypten 2011 utan efter 9/11 när de som enda TV-bolag hade 24h direktsändningar från Afghanistan. Monte Carlo TV Festival utsåg dem ren år 2008 till bästa 24h nyhetsprogram, speciellt tack vare modig rapportering från Gaza. De hör till de mest prisbelönade TV-kanalerna de senaste åren, bl.a. av Amnesty.
Bara för att Obama nu har upptäckt al-Jazira gör inte 2011 till deras internationella genombrott!