torsdag 24 mars 2011

Bandyfinal 2011: "Bollnäs måste vara bäst"



Ebba, 4 år, blev förtvivlad efter Bollnäs förlust i årets bandy-SM.

Strax innan jag gick till jobbet i kväll fick jag e-brev från bror och brorsdotter. Båda e-breven innehöll samma länk till en video på YouTube. När jag kom till jobbet fick jag veta att Aftonbladet också uppmärksammat videon på en helsida.

Jag är uppväxt i Bollnäs. Visserligen har jag skrivit tidigare på bloggen att bland det bästa jag gjort i livet var att flytta där ifrån - och det står jag fortfarande för - men när det gäller bandy finns mitt hjärta för evigt kvar i min barndomsstad. Att få andra, icke bollnäsbor, att förstå bandys betydelse i Bollnäs är en omöjlighet. I Bollnäs får man bandyn med modersmjölken och lever och tänker bandy 365 dagar om året. Det traditionella lokalderbyt mellan Bollnäs och Edsbyn på annandag jul är årets största högtid.

Supportersida för Bollnäs Flames och Giffarnas hemsida

2 kommentarer:

Bror till min broder sa...

Bandy kan verkligen engagera personer som har sitt i hjärtat Bollnäs. Jag minns salig farfar som fick hjärtattack och dog mitt under en bandymatch i diskussion med en bortalagssupporter som handlade om en feldömd straff eller inte.
Det är nog lite mindre dramatiskt att, som den lilla tösen, ge uttryck för sin frustation med tårar och förtvivlan. Men bandy engagerar Bollnäsbor!!!!

Svarten sa...

Bror till min broder

Jag tror det var 4 december 1969 när Bollnäs på hemmaplan spöade Broberg med 6-1. Kan det stämma?