torsdag 24 mars 2011

Mode med socialt ansvarstagande


Fashion ComPassion grundades av Aisha Mustafa för fem år sedan och har som inriktning att vara ett socialt ansvarstagande modeföretag som fungerar som en paraplyorganisation för andra inom modebranschen med samma målsättning.

Aisha föddes i Dubai och flyttade för fem år sedan till London där hon arbetade på Grameen Bank, som ger mikrolån till entreprenörer i utvecklingsländer. I en intervju med Gulf News säger Aisha att hon inte gillar idén att se mode som enbart konsumtion och fortsätter:

Under flera år hade jag burit på tanken att bygga ett etiskt modehus som fokuserar på social utveckling och stärker kvinnors ställning i utvecklingsländerna/.../När jag arbetade på Grameen Bank som praktikant såg jag själv hur skapandet av arbetstillfällen, och att ge hållbara lösningar för de fattiga, hade en genomgripande inverkan på familjer och samhällen.

Fashion ComPassion samarbetar med Oxfam i projekt vars syfte är att lindra fattigdom och stärka kvinnornas ställning. I dag har de fyra anslutna partners som säljer kläder, smycken och accessoarer tillverkade i Afghanistan, Pakistan, Palestina och Kenya.

Anslutna partners:
Beshtar
Palestyle
Polly & Me
Savannah Chic

Återförsäljare (förutom Fashion ComPassion):
Joy
River Island
Tie Rack

4 kommentarer:

Mujaheedah sa...

hejsan! jag är en muslimsk bloggare, du får gärna lägga till mig på din lista :)

Svarten sa...

Mujaheedah

Jag har lagt till bloggen. Tack för att du hörde av dig.

Abcdeflove sa...

Lagg garna till mig ocksa. :)

Svarten sa...

Abcdeflove

Gjort. Och tack till dig också.