måndag 21 mars 2011

Utdöende konsthantverk

Jag har bestämt mig för att sälja min samling med originalsidor till amerikanska serietidningar. Inom kort kommer jag att kontakta några storsamlare i olika länder. Det tar emot att sälja dem, men det känns också att tiden är mogen för det. Förmodligen spar jag någon favorit, ramar in den och hänger på väggen.

Att framställa en sida i en serietidning är en omfattande procedur som kräver flera skickliga konstnärer och yrkesmän. I dag har det blivit allt vanligare att skapa sidorna helt digitalt och det gamla konsthantverket är snabbt på utdöende. Den gamla metoden kan delas upp i tre steg. I det här exemplet handlar det om tidningen The Darkness, nr. 8, sidan 16, volym 2, utgiven 2004 av Top Cow.

Klicka på bilderna för större format.

Steg 1.

Romano Molenaar har gjort en teckning till en berättelse av Paul Jenkins Formatet på originalsidan är 28x43 centimeter.

Steg 2.

Kevin Conrad bearbetar teckningen med bläck. Det är i detta skick man som samlare köper sidan.

Steg 3.

Matt Milla färglägger och Dreamer Design´s fixar texten. Sedan är sidan klar att tryckas.


Inga kommentarer: