onsdag 2 mars 2011

Iran: Rasistisk logotyp för OS 2012


Iran har officiellt uttryckt sitt missnöje till Internationella olympiska kommittén (IOK) över logotypen för olympiska spelen (OS) i London 2012, som de fördömer som "rasistisk". De anser att loggans 2012 i själva verket står för Zion (=sionism). Generalsekreteraren i Irans olympiska kommitté är orolig för att detta kan äventyra spelens neutralitet och uppmanar andra länder, inklusive muslimska stater, att reagera på det rasistiska inslaget.

Källa: Press TV (Iran)

Från andra håll har det framförts åsikter om att loggan ser ut som graffiti, en swastika eller ett par som genomför ett stående samlag. Personligen tycker jag enbart att den är ful och förstår inte hur IOK kan kasta ut nästan 4,3 miljoner kronor på skräpet. Jag hade fixat något betydligt klatschigare för en bråkdel av den summan.

2 kommentarer:

Hossein sa...

Om uppgiften stämmer så är det ju hur löjligt som helst. Låt oss leka med tanken att det verkligen står Zion och att det är Storbritanniens sätt att visa stöd för Israel eller nåt. Vem fan bryr sig liksom? Inte direkt så att budskapet skulle nå fram på ett undermedvetet plan.

Jag tycker annars att den är intetsägande och karaktärslöst. Inte direkt ful alltså, utan bara blaha.

Svarten sa...

Hossein

"Om uppgiften stämmer"

Press TV tillhör, enligt min uppfattning, inte de mest pålitliga nyhetskällorna, men i just detta fall har jag anledning att tro att de är välinformerade.