tisdag 1 februari 2011

Egypten, islam och demokrati

Khalil Hamra/Associated Press

Jag är nu inne på min andra semestervecka. Jag hade mest bara tänkt ta det lungt, hålla mig borta från datorn, vistas mycket utomhus, göra kortare dagsutflykter till intressanta platser och umgås med vänner, men det har inte riktigt blivit så.

Istället har jag tillbringat flera timmar om dagen vid datorn för att följa utvecklingen i Egypten via Al Jazeera English: Live Stream Just nu ser jag bilder från Tahrir-torget i Kairo. På torget och i dess närhet har hundratusentals, kanske över en miljon demonstranter samlats och kräver Mubaraks avgång. Militären håller sig avvaktande och försöker inte hindra människor från att ansluta sig till den gigantiska demonstrationen. Stämningen uppges vara hjärtlig, nästan karnevalsliknande. En manifestation för demokrati i Egypten.

Den politiska oppositionen kräver presidentens avgång och det talas om en eventuell koalitionsregering. Spekulationerna om landets närmaste framtid är många. Frågorna om en ny konstitution, fria val och demokrati är centrala. Våren 2010 gjorde det amerikanska Pew Research Center en undersökning bland landets cirka 90 procent muslimer om deras inställning till demokrati.

Att en demokratisk regering var att föredra framför någon annan ansåg 59 procent. Under vissa omständigheter kunde 22 procent tänka sig en icke demokratisk styrelseform och 16 procent ansåg att "för någon som mig spelar det ingen roll vilken regering vi har".

Islams inflytande på politiken är positivt ansåg 82 procent, bara 2 procent ansåg det som negativt. Den islamistiska extremismens inflytande i världen var 30 procent mycket oroade över och 40 procent var något oroade. När det gällde den islamistiska extremismens inflytande i Egypten var 20 procent mycket oroade och 41 procent något oroade.

1 kommentar:

Anonym sa...

RJK hälsar:)

Ben Ali, Mubarak... Dags för några kungar nu tycker jag. Gärna Marocko kanske men alla har vi våra önskemål:)

http://angryarab.blogspot.com/2011/02/queen-youtube-of-jordan.html

/RJK