fredag 11 februari 2011

Egypten och saneringsarbete i hemmet

Jag håller på att grovsanera lägenheten. Andra brukar kalla det städa, men i mitt fall handlar det verkligen om sanering. Al Jazeera Live står på hela tiden och jag följer utvecklingen så gott jag kan.

Jag har även tittat in på några internetforum som domineras av "nationalister", SD:are, nyliberaler och andra mörkblå/bruna skribenter. De som ständigt talar om yttrandefrihet, demokrati och att islam inte är förenligt med demokrati vet inte riktigt vilken fot det skall stå på. De slår knut på sig själva i sina försök att passa in utvecklingen i Egypten i sin egen förvridna världsbild.

Det är bara en hopplöst liten minoritet som vill ha demokrati; människorna på Tahrir-torget i Kairo är bara en liten klick välutbildade stadsbor, den stora massa kan aldrig tänka sig ett demokratiskt samhällssystem; vissa ropar på demokrati, men har i själva verket en annan agenda; muslimska brödraskapet håller en låg profil för tillfället, men skulle säkert få uppåt 60 procent av rösterna i fria val, och så vidare.

Ja, det är åsikter man kan läsa på vissa forum. Tidigare lyfte samma skribenter alltid fram diverse arabländer som exempel på att islam inte var kompatibelt med demokrati, nu tycker de att Mubarak kunde åtminstone skapa stabilitet i landet och beskriver demonstranterna som "skrikande hopar".

Det var skönt att få sitta ner och vila ett tag, men nu måste jag fortsätta med saneringsarbetet. Det är sådana här dagar jag önskar att jag hade endast två rum istället för fyra.

Redigerat 17.07:

MUBARAK AVGÅR!

*glädjetårarna rinner*

Redigerat 17.53:

CNN (video)

4 kommentarer:

Saladin sa...

Får man svära på din blogg? I så fall:

JA, FÖR HELVETE, JA! Ännu en tyrann förleds till historiens soptipp! Hälsa Saddam, Hitler, Stalin, Pol Pot och alla de andra despoterna att världen blivit en smula bättre så fort de gått ur räkneskapet.

Du har så rätt i din analys, och det är bara en av tegelstenarna som skapar tragedins mur som rasisterna omger sig med. Det tråkiga är att detta inte är förlagt till nätets obskyra hörn med anonyma debattörer. Du har "seriösa" analytiker som attraherar högerns labila öron som sitter och ljuger läppen av sig. Du har t ex Norell, som får sin lön från den Israeliska regeringen, som tydligt talar ur en helt annan persons intresse. Det är så vidrigt och det matchas bara av av att hyckleriet numera är något de stoltserar med, inte något de försöker bortförklara.

Saladin sa...

Säkerligen också, Svarten, säkerligen är detta ett av den arroganta och rasistiska västvärldens sätt att hålla en kontroll. Muslimska Brödraskapet har gjorts om till satans hantlangare på jorden. Av erfarenhet från typer som dömer ut andra på detta sätt kommer det att finnas 2 scenarion, och i detta räknar jag bort mina kunskaper och åsikter om MB:

1. MB är så grymma som de säger, och då får de rätt - de som tyckte att Mubarak var ett bättre alternativ. De gnuggar in det i andras fejja och får det "bekräftat" att muslimer/islam och demokrati aldrig gått ihop.

2. MB är inte så grymma som de säger, och då tar de åt sig äran att ha "satt press på dem att ändra sig" och att de "håller ett öga på dem". Åter har världen "dem" att tacka.

Tipsaren sa...

Snyggt moskebygge i Danmark: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3092830.ece

Svarten sa...

Tipsaren

Tack. Det var den jag skrev om i detta inlägg: http://tinyurl.com/5wo8qn2