lördag 12 februari 2011

☆☆☆☆☆ räkmacka på Pitcher's, Uppsala

Klicka på bilden för större format

I går följde jag utvecklingen i Egypten under en stor del av dagen. När det vid 5-tiden på eftermiddagen tillkännagavs att Mubarak avgår visste glädjen på Tahrir-torget i Kairo, och andra platser i Egypten, inga gränser. Själv satt jag då framför datorn under en timmes tid och lyssnade på kommentarerna från Al Jazeera, hela tiden fanns glädjejublet i bakgrunden. Vid 6-tiden gick jag ut i det svenska vintermörkret. Det blev en smärre chock att komma ut i kylan och tystnaden när trumhinnorna fortfarande vibrerade av ljuden från Egypten. Ingen fanns det att dela glädjen med.

Efter diverse småärenden på stan bestämde jag mig för att även jag måste fira på något sätt. Det fick bli en räksmörgås på Pitcher's. Deras härliga räkmackor har jag tidigare skrivit om Inte vet jag om de har läst min blogg, men Wettextrasan till bröd som räkberget tidigare vilade på var nu utbytt mot en brödskiva med tuggmotstånd, förmodligen rågbröd. Därmed får Pitcher's räkmacka den femte stjärnan i min gastronomiska guide till Uppsalas restauranger.

Och vad kostar läckerheten? I menyn på nätet (under Pitcher’s classics) står det 149 kronor, men på notan stod det endast 139. I vilket fall som helst är det en mycket prisvärd matupplevelse. Men gå inte dit och ät den någon dag när ni bara är lite smått hungriga och tycker att en smörgås vore tillräckligt. Det här är nämligen en hel måltid som man blir ordentligt mätt utav

Inga kommentarer: