fredag 4 februari 2011

Ikanobankens svinaktiga reklam



Jag läste hos Somaiyah att en besökare uppmärksammat henne på att Ikanobanken hade reklam på bloggen med en stor bild på en gris och undrade om hon inte borde ta bort den. Svaret till kommentaren blev att "jag känner till att reklamen ofta är opassande för min sida, visar ibland grisar och ibland nakna kvinnor och andra gånger reklam för Svenska Kyrkan", men hon förklarade att på grund av tekniska och ekonomiska skäl är det inte möjligt att ta bort den.

Då dök Sarah Maples målning upp i mitt minne. Det är den jag använt till mitt collage ovan. Jag tänker inte ge mig in på några diskussioner om tolkningar av Koranen, det har jag inte kompetens till. Men jag tycker det kan vara intressant att ta del av vad Sarah säger om målningen, som resulterade i skadegörelse på ett galleri och mordhot mot henne. Jag kanske ska tillägga att Sarah har sagt sig vara praktiserande muslim:

I think people think I'm doing it deliberately just to try and get attention, or just to piss people off or something, and it's not that. When you describe the image it sounds worse than what it is. When you actually look at it you kind of get more of the feel of what it's about. I suppose the reaction highlights the point of it. Because the point of it is, I was thinking about how people think the pig is a really hated thing, and Muslims are brought up to hate pigs and find them really offensive in every way. But the Koran just says don't eat pork, it doesn't say anything about hating the animal because it's still a creature of God, you know? And so I was kind of playing on that. Again it's a comment on the difference between culture and religion and people get the two confused, I think.

Källa: This artist blows

3 kommentarer:

Anonym sa...

Somaiyah är beundransvärd.

Svarten sa...

Anonym

Nöff, nöff...

Svarten sa...

Lägger in en kommentar som Bouhamza tidigare skrev angående Sarah Maples konst:

Sarah Maple har den egenskapen i sitt konstnärsskap att hon kan utföra det utan att hon ifrågasätter muslimers rätt (i de fall det är applicerbart) att utöva sin muslimskhet.

Jag känner ofta att hon arbetar utan mal intendú, utan faktiskt är intresserad av dynamiken mellan henne själv och muslimer. Det är en undersökande konst, som säkert provocerar i viss mån, men utan att hota någons integritet utom hennes egen.

Det är en balans och en respekt som Lars Vilks eller Knut Westergaard absolut aldrig ägde.

Tavlan med en beslöjad Sarah bärandes på en gris ställer ju några intressanta frågor. Att grisen är förbjuden som livsmedel för muslimer torde inte ha gått någon förbi, men är den verkligen "oren" som det brukar omskrivas och skrikas om när det protesteras?

Sanningen att säga så är faktiskt de muslimska juristerna inte överens om grisens rituella orenhet. En av lagskolorna, den jag själv tillskriver mig (och ca 20-30% av alla sunnimuslimer) menar faktiskt att en levande gris inte är mer oren än något annat djur. Att den är förbjuden att äta är alla överens om, men att den skulle kunna orsaka rituell orenhet genom att röra vid eller liknande är man helt enkelt oeniga om bland de ortodoxa sunnimuslimerna. (Samma sak gäller exempelvis hundar)