onsdag 2 februari 2011

SD-politiker skickade rasistmejl till SvD

En journalist på Svenska Dagbladet har fått rasistiska e-brev från Sverigedemokraternas ledande kommunalpolitiker i Knivsta. Efter en artikel i serien om slumvärdar som missköter sina hyreshus kunde SD-politikern Leif Vogel inte hålla inne sin ilska och rasism utan skrev två e-brev till SvD-reportern Björn Malmström.

– Det tillhör de grövst främlingsfientliga mejl som jag tagit emot under de över tio år som jag varit nyhetsreporter, säger Malmström till Upplandsnytt

I ett e-brev till Upplandsnytt säger Vogel att han står för åsikterna som privatperson, men att det inte har något att göra med hans roll som Sverigedemokrat.

Två år innan Vogel blev invald i kommunfullmäktige skickade han även e-brev till lokalpolitiker i Knivsta där han redogjorde för sina intryck som inflyttad Knivstabo:

"När jag bodde i Barkarby så tyckte jag det var jobbigt att se dessa svartingar sitta på Cafe /pitzeria på bästa arbetstid. (…) Nu upplever jag samma sak i Knivsta. Och jag frågar dig: Varför skall vi stressa fram för att försörja dina negrer? (…) I kväll var det 4 st svartingar på pitzerian och 5 st på sträckan mellan posten och Thunmanskolan."

Vogel var helt nyligen ute i ett annat blåsväder när det gällde skötseln av företaget Invo AB. Enligt ett protokoll som inkommit till Bolagsverket har han på årsstämman inte beviljats ansvarsfrihet i sitt eget bolag. Han påstår själv att protokollet är förfalskat.

Se även Sverigedemokrat skickade rasistmejl SvD

1 kommentar:

nitza sa...

Knivstapolitikern Leif Vogel lämnar alla sina politiska uppdrag. Det meddelar Sverigedemokraterna Uppland i ett pressmeddelande. Vogel utesluts också ur partiet.
Publicerat: kl 14:14 Upplandsnytt