söndag 27 februari 2011

Lesley Hazleton hos TED



Lesley Hazleton (blogg) talar om Koranen hos TED

Lesley Hazleton har beskrivit sig själv som "en judinna som en gång allvarligt övervägde att bli rabbin, en före detta klosterskolflicka som dagdrömde om att bli nunna, en agnostiker med en djup känsla för religiös mystik, men ingen affinitet för organiserad religion".

Hon föddes i England 1945 och utbildade sig till psykolog. Mellan 1966 och 1979 var hon bosatt i Jerusalem och skrev för flera stora amerikanska tidningar, bland annat Time och The New York Times. Åren 1979 till 1992 bodde hon i New York och bor numera på en husbåt i Seattle.

Hazleton har publicerat flera böcker Den senaste, After the Prophet, gavs ut 2009 och behandlar den historiska konflikten mellan sunni- och shiamuslimer. För tillfället skriver hon på en biografi om profeten Muhammed som är planerad att ges ut nästa år med titeln The First Muslim - A new look at the life of Muhammad.

Sitt sätt att arbeta har hon beskrivet så här:

Vare sig som agnostiker, psykolog eller författare, ställer jag alltid frågor - inte för att hitta "svar", utan för att se vart frågorna leder. Återvändsgränder ibland? Det är bra. Nya riktningar? Intressant. Stora insikter? Överambitiöst. En glimt här och där? Perfekt.

6 kommentarer:

Saladin sa...

TED har många bra föreläsare och ända sen jag såg denna video har jag varit flitig besökare på hennes blogg. Hennes texter är intressanta då de ofta beskriver saker ur ett brett perspektiv. Hennes beskrivning av koranen som litteratur är nedslående.

Svarten sa...

Bananen

Jag tycker alltid det är intressant och lärorikt att höra/läsa seriösa ick-muslimers åsikter och tolkningar av islam. Hon tillhör definitivt en av dem som piggar upp mig.

Nasrallah sa...

Varför skriver du inte att du tagit det här från Bahlools blogg? Det är inte första gången du tar hans inlägg och använder dig av dem utan att nämna källan. Du nämner källan när det gäller andra inlägg du skriver.

Svarten sa...

Nasrallah

"tagit det här från Bahlools blogg?"

Vad har Bahlool med det här att göra?

De citerade avsnitten i texten är hämtad från Wiki och TED. Dessutom läste jag en hel del annat om Hazleton innan jag skrev denna korta text. Jag rekommenderar hennes blogg som är mycket intressant.

Jag försöker alltid vara noga med källhänvisningar så läsarna själva kan kolla vart uppgifterna kommer i från.

Nasrallah sa...

http://www.bahlool.se/2011/02/27/svarten-27-02-2011/

Det inlägget han skrev visar att du skrev ditt inlägg några timmar efter att du hade besökt hans inlägg om 72 oskulderna. Går emot dig att erkänna vart du hittade klippet?

Svarten sa...

Hasrallah

En shiitsak.