söndag 13 februari 2011

Isfestivalen i Uppsala, 12-20 februari



Konstnären Kent Wahlbeck, Stora Torget, Uppsala

I går började Uppsala isfestival och pågår med olika arrangemang till den 20 februari. Det i mitt tycke mest spektakulära inslaget är den stora isskulpturpark som skall skapas i Stadsträdgården. Dessutom blir det skulpturer i city, vid Resecentrum och Uppsala domkyrka.

Jag hade faktiskt helt missat att festivalen skulle äga rum och blev mycket överraskad när jag i går passerade Stora Torget och såg konstnären Kent Wahlbeck bearbeta ett stort isblock med en hacka. Jag hoppas kylan håller i sig så att jag har möjlighet att under veckan ta mig en ordentlig titt på alla skulpturerna.



Kanske skulpturen vid Uppsala domkyrka blir något i stil med den som finns vid Tomaskyrkan i Badelunda församling i Västerås.

Inga kommentarer: