fredag 4 februari 2011

Dokumentärfilm: Defamation (2009)



Sent i går kväll, strax innan jag skulle gå och lägga mig, tittade jag in på bloggen Absolute Banana Han tipsade om den mångfaldigt prisbelönade dokumentärfilmen Defamation från 2009 av Yoav Shamir. Jag tittade på den första halvtimmen av filmen i går och såg resten nu på morgonen. En angelägen och tankeväckande film som jag rekommenderar er att se. Den visades av SVT för ett par dagar sedan och kan ses på nätet till och med 3 mars 2011.

Ur SVT:s presentation:

I Defamation utforskar Shamir gränslandet mellan antisionism, det vill säga fientlighet mot den judiska staten, respektive en fientlig inställning till judarna själva, alltså antisemitism. Används det ena som en ursäkt för det andra? Och är det något som skiljer dagens antisemitism från den rasism som drabbar alla minoriteter?

Inga kommentarer: