onsdag 10 mars 2010

Black Stalin: Burn dem



Den femfaldige calypsokungen Black Stalin (Leroy Calliste, född 1941) från Trinidad har jag uppmärksammat tidigare och kommer säkert att göra det fler gånger i framtiden. Han är nämligen en av mina stora favoritartister, alla kategorier.  Den här gången blir det en video från 1992, där han backas upp av Roy Cape & The Kaiso All Stars. Roy Cape är mannen med de långa rastaflätorna som spelar saxofon.

Kom just ihåg att när Roy Cape för  första gången besökte Sverige i mitten av 80-talet  tillsammans med calypsosångaren Mighty Chalkdust så hade jag ett finger med i spelet. Roy hade fått den otacksamma uppgiften att försöka få ett gäng ihopplockade musiker bosatta i Sverige att lära sig spela calypso och kompa Chalkdust under turnén. En av musikerna hörde av sig till mig och bad mig sända över ett kassettband med de låtar Chalkdust skulle framföra - vilket jag gjorde, på ett villkor, att de bokade in en spelning på Musikforum i Uppsala. Och så blev det.

I videon sjunger Black Stalin Burn dem(sic!), en av de två sånger han tävlade med när han 1987 vann calupsokungkronan. I sången ber han Gud att få hoppa in som vikarie för Sankte Per och personligen ta hand om några riktigt avskyvärda syndare för att sända dem till den eviga elden i helvetet.

Inga kommentarer: