torsdag 25 mars 2010

Storebror ser dig

Man upptäcker ständigt nya finesser på nätet. När jag nyligen loggade in på mitt Google-konto klickade jag för första gången på länken "webbhistorik" och blev både fascinerad och  skrämd.

Jag fick veta att jag sedan 6 mars 2009 hade gjort 8808 sökningar med Google. Inte nog med detta. Varje sökord och webbsida jag besökt fanns länkade med angivande av datum och tid för sökningen. Dessutom var sökningarna uppdelade i nio olika kategorier som webb, nyheter, bilder, video, sponsrade länkar. Under "trender" kunde jag se mina vanligaste sökord, besök på de vanligaste webbplatserna och vanligaste klicken på webbplatserna, från de senaste sju dagarna till "Hela tiden". Plus en del annat smått och gott.

Det fanns även en länk med namnet "Utvidga webbhistoriken". Informationen om den tjänsten var omfattande och krävde att man laddade ned ett tilläggsprogram och själv aktiverade tjänsten. Det får bli vid något senare tillfälle. Under länken "Ovanlig aktivitet i webbhistoriken" fick jag bland annat tipset att "installera Google Pack och använd Spyware Doctor för att ta bort program som sparar allt du skriver på tangentbordet eller spionprogram från datorn."

Först blev jag helt fascinerad och började genast fundera över vilken praktisk nytta jag kunde ha av all denna information. Senare kom tanken på vilken praktisk nytta någon annan kunde ha av detta.

6 kommentarer:

MammaMarie sa...

Heeelp, det är ju förfärligt!!! Av vilken anledning har man kommit på att man vill dokumentera sådant, om det inte är av kontrollorsaker?

Över till en annan, mycket viktigare fråga:

Jag har länge sökt efter en artist som var populär i början av 80-talet, men hittar ingenstans. Jag kom på för ett tag sedan att DU ju kan en massa, till synes, udda artister så jag tänkte fråga dig:

Det var en artist från Afrika som hette Steve eller Stevie och något mer; vet inte om detta var för eller efternamnet.

Han var OERHÖRT poppis och hans skiva spelades överallt och idag när man gör covers av alla gamla låtar är jag förvånad att ingen gjorts av hans.

Den text jag har i huvudet är en av hans (vad jag minns) kanske, i mitt tycke, mindre bra låtar. Texten lyder:

" you can color me black, color me white, you can color me any way you like. Color me you, color you me....." osv...

Låter det som något du hört förut? Jag är desperat och bara MÅSTE få höra igen om han verkligen var så bra som jag tyckte då.
Jag håller tummarna och hoppas du kan ge mig svaret :)!

Anonym sa...

Det är ju det jag alltid har sagt.

Hälsningar från
Bror till min Broder

A & R sa...

Men gud vad du är jobbig.
Vi vill inte bli länkade.
Är det så svårt att förstå?
Ta bort länken!

Svarten sa...

MammaMarie

Det måste vara Steve Kekana från Sydafrika. Colour me black finns med på The English album från 1981.

Han hade en stor hit i Europa 1980 med Raising my family.

Brorsan

Jo, så har det väl alltid varit - på något sätt.

A & R

Men gud vad ni är jobbiga.
Det är jag som bestämmer vad jag ska länka till. Inte ni.
Är det så svårt att förstå?
Länken blir kvar.

MammaMarie sa...

Tusen Tack! Jag lyssnar just nu på Raising my family på högsta! Jag är verkligen glad att äntligen få hitta honom igen :)!

Ms Spider sa...

Jupp, det ät rätt skrämmande och till och med värre att det är så många som inte tycker det är något problem... Men vad händer när - inte om - ens info hamnar i orätta händer?