måndag 15 mars 2010

Youssou N'Dour: Dakar - Kingston



Om Youssou N'Dour och hans nya album Dakar - Kingston

Youssou N'Dour har jag sett uppträda vid flera tillfällen, både i Sverige och utomlands. I februari 1992 såg jag honom på stadion i Gambia, dagen innan påven kom dit och höll mässa. Jag försökte få en intervju med honom, men det lyckades inte. Jag fick inte ens möjlighet att träffa den person som eventuellt kunde ge tillstånd till en intervju. Youssou behandlades som en kunglighet av sin stab och det tycktes omöjligt att få komma i närheten av honom.

I augusti samma år fick jag veta att Youssou skulle spela på Rackis i Uppsala Denna stora stjärna som några år tidigare varit på världsturné med bland andra Bruce Springsteen, Sting, Tracy Chapman, och Peter Gabriel skulle uppträda inför en publik på 300-350 personer - det lät helt otroligt. Anledningen till att det var möjligt berodde på flera saker, men att hans dåvarande manager funnit sin älskade i Sveg och bosatt sig där hade naturligtvis betydelse.

Björn Carlsten, en av de två bröderna bakom legendariska Rackis, berättade att Youssou hade en kravlista inför sina konserter som var tjock som en telefonkatalog, bara belysningskraven var en rejält tjock bibba. På Rackis fick han dock nöja sig med några strålkastare i taket med färgad plast påklistrad.

Konserten på Rackis var den bästa jag sett med Youssou. Det var en magisk afton. Före spelningen satt han bland gästerna med sin fru Mamie Camara och ett par bandmedlemmar och tittade på sändningen från olympiska sommarspelen i Barcelona. Arrangemangen kring spelningen var helt annorlunda än i Gambia och Youssou såg ut att stortrivas. Det fattades bara att han haft en Norrlands Guld i handen och sagt att det är skönt att vara sig själv för en stund

1 kommentar:

Ibrahim sa...

Härlig läsning! Jag har sett en hel del mbalax-konserter när jag varit hos släkt i Gambia och Senegal men alltid missat Youssou N'Dour. Enda gången jag sett honom var i Malmö...men det är inte riktigt samma sak...