måndag 15 mars 2010

Åt helvetet med demokratin!



Under de senaste veckorna har jag ägnat en del tid åt att besöka amerikanska och europeiska hemsidor och bloggar som förespråkar en extrem form av politisk islam. Det har varit en lärorik och delvis skrämmande upplevelse att ta sig en närmare titt på dessa små grupperingar.

Nu sitter jag här med en massa länkar och nerladdat material och vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Å ena sidan känns det inte särskilt behagligt att deltaga i spridandet av materialet. Å andra sidan tycker jag det finns anledning att ta del av dessa extrema gruppers budskap, särskilt i dag då vi även i Sverige har fått ett mindre sällskap med muslimer som söker samarbete med rasistiska och högerextremistiska rörelser och på vars bloggar det läggs ut videos med en amerikansk före detta Ku Klux Klan ledare och texter av en muslimsk ledare som samarbetade med Hitler och Mussolini.

Tills vidare lägger jag endast ut ett klipp ur en längre video med en amerikansk konvertit, Younus Abdullah Mohammad, som är mycket aktiv på nätet. Hans syn på demokrati delas även av vissa svenska muslimer

10 kommentarer:

Unknown sa...

han verkade arg den där mannen...jag kan också vara lite arg ibland, mest av frustration. Vad är det han menar?

Svarten sa...

Han tycks anse att demokrati och alla ideologier och -ismer som inte överensstämmer med islam borde dra till varmare breddgrader. Eller finns det ett annat sätt att tolka honom på?

Mohammed sa...

Svar: Hej det är den listan, men jag hittade den inte där utan på aftonbladet.

Svarten sa...

Bra jobbat, Mohammed, att få den listan till "helt- eller delvis (fem) muslimska" länder. Men jag har ju förstått att du är en riktigt skämtare. Fortsätt med det - det piggar upp och behövs :-)

Fazeela Selberg Zaib sa...

Jag kan inte fatta att en människa kan sympatisera/associera sig med ku klux klan och Hitler. Det är ju på ren svenska jäkla sjukt!

Unknown sa...

Jag tänkte mest på det att jag förstår orden, men jag förstår inte vad han menar med dem.

Alla arga människor brukar ha en massa slogans de slänger ur sig. "Islam är svaret" eller "Kasta ut alla invandrare" eller "sionistlakej" eller "kommunistsvin" eller "fetto" eller vad som helst. Och jag förstår alla de orden också, men jag förstår inte vad man vill i längden, eller vad orden skall leda till. Fast det kanske inte de som skriker heller vet och det är därför de skriker så mycket. Så att man inte skall höra hur osäkra de egentligen är?

Svarten sa...

Jepp, Bouhamza.

När jag läser en del "muslimbloggar" får jag också det intrycket. En del verkar så osäkra och rädda för att skriva något "felaktigt" att det helt avstår från att beröra sin egen vardag, sina tankar och känslor. Istället fyller de bloggarna med citat från koranen, hadither och texter av "lärda män".

Författaren till boken "The Taqwacores", Michael Muhammad Knight, berättar i en intervju att han kom till en punkt då han inte längre tyckte sig kunna vara muslim. Han menar att det berodde på att han saknade "a safe place" där han kunde vara ärlig och uppriktig om sig själv tillsammans med andra muslimer och diskutera vart han stod och vara muslim på sina egna villkor.

Det är väl så med alla religioner och ideologier; det är en lång vandring som man får ta steg för steg. Ibland blir det ett steg bakåt för att sedan ta två framåt.

Sara sa...

Jag såg inte på videon, men nu syftar jag på din kommentar ovan.

Att många muslimer använder sig av citat från Koranen och från hadither är oftast för att om man skriver någonting på sin egen blogg så kan man få kommentarer att man har hittat på det själv och såna saker, vilket man kanske vill undvika. När man bloggar om sin vardag så händer det ofta att religionen kommer in där, eftersom att vara muslim går in väldigt mycket i vardagen.

Sara sa...

Nu har jag sett videon och jag förstår egentligen inte vad syftet med den var? Att smutskasta Islam? Att skrämma iväg människor från Islam?

Vissa människor är allt korkade.

Svarten sa...

Sara

"Vissa människor är allt korkade"

Jo, visst verkar han lite korkad den där Younus Abdullah Mohammad.