måndag 22 mars 2010

Afghan Star - Afghanistans "Idol"



Ett klipp ur dokumentären Afghan Star, Afghanistans motsvarighet till Idol. Filmen kommer under våren att visas i SVT - så håll ögonen öppna. Besök filmens hemsida Hos AfghanStar hittar ni massor av klipp från tv-programmet.

Agenda intervjuar Shakeb Isaar, före detta programledare i radio och TV för Afghan Star. Hans program var mycket populärt, men regeringen och de religösa hatade det. Efter tusentals hot, fler än hundra fysiska attacker som resulterade i nio operationer, flydde han slutligen till Sverige efter att hans kvinnliga kollega mördats.

Sveriges Radio intervjuar Shakeb Isaar

Se även blogginlägget Mr. Afghanistan: Kroppsbyggare i Kabul

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag tycker att det är bra att du försvarar islam samtidigt som du är emot extremister. Alltför få kan inte se skillnad. Du skriver mycket jag tycker är intressant.
Jag är inte muslim men intresserar mig för frågor som rör islam, islamosm, extremism m.m.

Ha det bra

Svarten sa...

Hanna

Tack för den kommentaren!
Den värmde gott :-)

Dock ett litet klargörande: Jag är inte muslim och har aldrig förespråkat eller "försvarat" islam (eller någon annan religion). Däremot försvarar jag religionsfriheten och muslimernas självklara rätt att praktisera sin religion och vänder mig emot den hets som bedrivs mot muslimer.

Habiba sa...

Wow det e ganska otroligt att den lyckats där borta :) hoppas bara ingen deltagare råkar illa ut. Med tanke på många ultrakonservativa muslimska afghaner som finns i landet.

Jag har en väldigt bra Pashtunsk låt på min blogg som jag tror du skulle gilla Svarten :D. Det finns många Pashtuner i Afghanistan..om inte du visste det redan. Och många bland dem skulle tyvärr vara väääldigt emot den här Afghan Idol. Det är jag nästan bombsäker på

Svarten sa...

Habiba

"bombsäker"

Det märks att du är halv-Pashtun :-)

Habiba sa...

Hahaha! :D Oh ja ;)