måndag 8 mars 2010

Kvinnokamp 1890 - 1930

Emmeline Pankhurst (1858 - 1928)

Redan för någon vecka sedan bestämde jag mig för att i dag, på
den internationella kvinnodagen, lägga ut två filmer som skildrar kvinnornas kamp för frigörelse i Storbritannien under åren 1890 - 1930. Jag hade även tänkt skriva en introduktion till filmerna och komma med lite egna funderingar. Men. Jag är mannen som lever efter mottot: "Gör icke i dag vad du kan skjuta upp till morgondagen".

Nu sitter jag på jobbet och har helt enkelt inte tid att skriva min grandiosa inledning. Dock kan jag lova att filmerna är mycket intressanta och innehåller unikt material om i första hand de militanta suffragetterna under ledning av Emmeline Pankhurst

Klicka på bilderna för att se filmerna.


Emancipation of women, del 1


Emancipation of women, del 2

Inga kommentarer: