tisdag 9 mars 2010

Fatwa mot terrorism

Muhammad Tahir ul-Qadri, en mycket inflytelserik muslimsk ledare, publicerade förra veckan en fatwa på 600 sidor med titeln Fatwa on suicide bombings and terrorism.

Tahir ul-Qadri säger att terrorister och självmordsbombare inte är några martyrer och deras handlingar kan aldrig någonsin betraktas som Jihad De är icke-troende som endast kommer att bli hjältar i helvetet. "Terrorism är terrorism, våld är våld, och det har ingen plats inom islam, inget kan rättfärdiga det. Det finns inga ursäkter eller om och men. Världen behöver ett absolut, ovillkorligt och totalt fördömande av terrorism", säger Tahir ul-Qadri. Fatwan på nätet

Källa: Sheikh issues fatwa against all terrorists The Independent



Nyhetsrapportering om fatwan. Hela Tahir ul-Qadris presskonferens finns på Tuben.

4 kommentarer:

Saladin sa...

Tack för inlägget!

Det han gör är bra men knappast unikt, nytt eller speciellt. Många har gjort det innan honom med bredd och djup. Möjligtvis att det kanske lyssnas extra mycket på av de som följet eller följt hans "skolning". Å andra sidan så kan de knappast ha varit terrormaterial från början om de har följt hans syn. Dessvärre lär detta inte nå de som behöver revidera sin syn mest av alla.

Svarten sa...

Bananen

Kan bara instämma och det är även det som sägs av Tahir ul-Qadri själv och seriösa kommentatorer.

Möjligen kan det där med icke-troende vara nytt, men helt säker är jag inte. Har själv haft diskussioner med muslimer om hurvida bin Laden var att betrakta som troende muslim. De, muslimerna, hävdade att han var muslim om dock en dålig sådan.

Saladin sa...

Svarten:

jag har själv skrivit inlägg om detta förut. Många som attackerar muslimer och islam behandlar (inte betraktar) den muslimska trosatsen som ett medborgarskap. De vet mycket väl att det inte kan behandlas så, lika väl som jag kan kalla en svensk medborgare för osvensk eller en vit person för ovit eftersom det är inget jag kan bedöma, någonsin. Detta är ju en av kärnorna av den islamiska "samhällssekulariseringen" - människor behandlas och bedöms på lika vilkor - dvs efter vår minsta gemensamma nämnare. Om jag ska anklaga dig eller någon för något så måste det vara bevisbart på ett sätt som förnimmas även av andra. Alltså är det med värdsliga medel. I och med att islamiska tron är inne i en så är det en plats som jag aldrig kan beträda utifrån, och det är därför Allah påpekar att det inte är våra händer denne betraktar utan våra hjärtan. Så länge du själv inte springer runt och skriker "jag är inte muslim" så är alla anklagelser saker som ses på mycket allvarligt. Vad är muslim? Den som säger "la ilaha illa allah, Muhammad rasulullah". Du kan vara en urusel omoralisk muslim, precis som att du kan vara en urusel omoralisk vit man - ingen kan ta ifrån dig att du är vit och man iaf.

Då har jag inte ens berört idén om det sjukliga i att skuldbelägga och kräva bikt av helt andra människor, såsom vi ser en del göra i den uppblossade Reepalu-debatten. Den får min mage att vända sig.

Fazeela Selberg Zaib sa...

Något man har sagt all along.

Men det var bra att han skrev fatwan ändå...även om jag kunde sagt det med några rader istället för 90 sidor hehe...