tisdag 23 mars 2010

Mitt liv som aktieägare

Det är ett tufft liv att vara aktieägare.

Jag kom hem igår kväll efter en god middag och ett par glas rödvin (för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar) och läser att mina grannar här i Uppsala, dataspelutvecklarna Starbreeze, hade fått ett av sina två stora projekt för Electronic Arts (EA) cancellerat. Det var ett himla liv på aktiechattarna under kvällen och som väntat dök aktiekursen ordentligt strax efter det att börsen öppnade i dag. Den sedan en längre tid hårt pressade aktien var som lägst nere i 18 öre, men har återhämtat sig något under dagen.

Jag har ägt aktier i Starbreeze i snart tio år och hade tidigare en hemsida om bolaget som tyvärr lades ner på grund av juridiska skäl. I dag har jag en blogg om Starbreeze som till och med bolaget länkar till på första sidan på sin sajt; "Stay up to date! Keep up to date on coverage of Starbreeze Studios with Svarten Blog!" Sånt är ju trevligt, men innebär förstås också ett ansvar. Inget trams på den bloggen, kolla uppgifterna ordentligt innan de läggs ut och vara noggrann med källhänvisningar. I dag har det varit en mindre invasion på bloggen med besökare från hela världen som läst om att EA lägger ner ett av sina spel.

Personligen sitter jag still i båten och behåller naturligtvis mina aktier i Starbreeze, lade även ut en köporder i dag. Enligt bolagets VD är det inte aktuellt med några uppsägningar av personal utan de slussas över till det andra spelet som Starbreeze utvecklar åt EA och som nu har fätt ett extra budgettillskott. Det låter bra.

Detta om detta. Det blev i alla fall till ett blogginlägg även denna aningen svettiga börsdag. Nu går jag ut och dricker en Guinness på Buddy's (för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar).

4 kommentarer:

Anonym sa...

går jag ut och dricker en Guinness på Buddy's (för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar).

:))

MammaMarie sa...

Ja du, har man inte is i magen ska man inte pyssla med aktier... du verkar dessutom vara en väldigt engagerad aktieägare! Inte illa :)!

Svarten sa...

MammaMarie

Några av bolagets spel har haft anknytning till filmer eller serietidningar, så jag kan spela dataspel, se på film och läsa serieridningar och på fullt allvar hävda att jag ägnar mig åt fundamental bolags- och aktieanalys :-)

BolagsInvest sa...

Intressant. Vore roligt om fler bolag kunde ta efter StarBreeze. Skulle sannerligen göra det mer intressant att analysera bolag om man fick credit för det på deras egna hemsidor.