söndag 21 mars 2010

Verktygslådan mot rasism och islamofobi

Jag är socialt handikappad. Flera av mina gamla vänner har slutat höra av sig till mig. Nya vänskapsband är väldigt svårt att knyta. Mitt sociala handikapp begränsar allvarligt min möjlighet att deltaga i angelägna aktiviteter.

Så är det att arbeta hälften av månadens kvällar och nätter.

Och vad har denna självömkande inledning i detta inlägg att göra? Jo. Jag är alltså på grund av mitt arbete förhindrad att deltaga vid lanseringskonferensen för projektet Verktygslådan mot rasism och islamofobi torsdagen den 25 mars mellan 13-17 på Kista torg 7 (Kista träff). Det blir föreläsningar av bland andra Jan Hjärpe, religionshistoriker och professor emeritus i islamologi vid Lunds universitet, och Mattias Gardell, religionshistoriker och professor i jämförande religionsvetenskap vid Uppsala universitet.

Konstnären Ida Dzanovic (blogg), som varit djupt involverad i projektet, ställer ut 20 av sina teckningar. Hon har  gjort ett tiotal illustrationer till den bok som publiceras i samband med projektet. Ida har även skapat förpackningen till dundermedicinen Islamofobil som skickats ut till bland annat skolor och riksdagens samtliga ledamöter.



Filmen är en del av projektet som Forum För Lika Rättigheter driver i samarbete med studieförbundet Ibn Rushd, Kista folkhöskola och Sveriges Muslimska Råd. Se projektets övriga filmer och läs mer hos Antirasism.info

Inga kommentarer: